tirsdag 2. november 2010

Gamle Norgesglass

Gamle Norgesglass kan brukes til mye forskjellig. Jeg fikk en idè, og fant frem tre slike glass fra kjelleren. Tenkte jeg skulle fylle de med Sandnøtter, men etter at jeg hadde bakt en posjon, viste det seg at jeg bare fikk fylt to av glassene. Derfor tok jeg å bakte Brownie Cookies også. Da ble det to glass med Sandnøtter, og ett glass med Cookies.
For dere som har lyst til å prøve selv, legger jeg ut oppskriften på Sandnøtter og hjemmelagde Cookies.

Sandnøtter:
150 g. margarin
1 dl. sukker
1 egg
140 g. potetmel
100 g. hvetemel
1/2 ts. bakepuler

Rør smør og sukker til dette blir hvitt. Bland deretter i det andre. Jeg bruker å sette deigen kaldt over natten. Trill deretter ut kuler og trykk flate med en gaffel. Stekes ved 200 C grader i 10-12 minutter, til de blir gyldne.

Når det gjelder Brownie Cookies, kan man brukte en pose fra Toro. Gode og veldig enkelt:)
Vil du lage fra bunnen, har du oppskrift her:)

Brownie Cookies:
225 g. hvetemel
3 ss. kakao
2 ts. bakepulver
3 ts. vaniljesukker
100 g. romtemperert smør
250 g. sukker
2 egg
3 ts. ferdiglaget kaffe
(Sjokolade i ønsket mengde og eventuelt nøtter) De er gode uten nøtter og sjokolade også:)

Bland sammen vått og tørt, først hver for seg, før alt røres sammen. Del opp sjokoladen i passe biter og det samme med nøtter om du vil ha i det. Ha det i røren. Bruk to spiseskjeer til å plassere passe store "klatter" på stekebrettet. Stekes på 180 C grader i 10-12 minutter.


Som pynt på glassene har jeg knytt på blonder.

Glassene står nå fremme på kjøkkenbenken, sammen med tre vinflasker, med forklene jeg sydde her i vinter.

2 kommentarer:

  1. Disse glassene er så flotte! og enda flottere blir de jo selvsagt med kaker *ler*

    SvarSlett
  2. Hei,din kreative unge dame....Har berre brukt norgesglas til konfekt eg, men fekk ein ide der:)Klem tante:)

    SvarSlett